Podcast 19: MGS perikelen, Everybody’s gone to the Rapture en wat er ontbreekt aan je favoriete gameconcept

Praatje Podcast gaat weer eens de diepte in op het gebied van gaming. Johan en Sven gaan elkaar een aantal van hun favoriete gameconcepten voorleggen om vervolgens te discussiëren over de dingen die daarin in hun ogen ontbreken. Waarom hebben nog maar zo weinig games high scores, en moet je het tegenwoordig met achievements doen? En waarom word je in een open world game toch nog zo vaak verplicht van A naar B te gaan omdat de game je daartoe forceert?

Onze vraag aan jullie is dan ook: ‘Wat ontbreekt er in jouw ogen aan je favoriete gameconcept? En hoe zou jij dit verbeteren?’

Verder zit Johan vast in een neerstortende helicopter en is Sven in vervoering geraakt door de PS4 game Everybody’s gone to the Rapture.

Benieuwd geworden? Luister dan snel naar deze aflevering van ruim 2 uur.

Informatie:
Host: Sven
Co-Host: Johan
Lengte aflevering: 2:03:07
Datum:  04-04-2017

Deze aflevering kun je ook luisteren via:

Download MP3
SoundCloud
iTunes

Solid Snake on a plain Helikopter
Metal Gear Solid: The Phantom Pain bezorgt Johan Fantoompijn op plekken waarvan hij niet wist dat ze bestonden. Op het ene moment zit hij in een helikopter die neerstort en op het volgende moment zit hij chillend in dezelfde helikopter zijn volgende missie te plannen. Alsof er niks gebeurd is. Verder is er iets met aftiteling die te pas en te onpas langs komt. Metal Gear just pulled a Hideo….

Sven is in vervoering
Yes……Yes…….Yes… Dat is alles wat Sven (met een overdreven Engels accent) uit kan brengen als hem naar zijn ervaringen in Everybody’s gone to the Rapture gevraagd wordt. Als ware het een walking simulator is (en dat is het ook), lopen Johan en Sven door de prachtige landerijen van het fictieve dopje Yaughton, Engeland. Onderweg vertelt Sven over zijn ontdekkingen achter het mysterie van verdwijnende mensen, zwevende lichtbollen en verborgen liefde en leed. Voor Sven is deze game van indie developer The Chinese Room zo’n game waarin hij een willekeurig huis in loopt, de trap omhoog naar één van de kamers en dan uit het raam staart met de gedachte: ‘Hoe zou het zijn om hier te wonen en verveeld naar buiten te kijken?’ Sven zucht en mijmert verder……wat een heerlijke game……yes…..

Wat ontbreekt er aan je favoriete gameconcept?
Johan kan soms kritisch zijn. Zo ook als het aankomt op zijn favoriete gameconcept. Een gevalletje glas half-vol. Maar ergens is die opstelling wel goed. Want hoe mooi en goed uitgewerkt een gameconcept ook is, er zijn altijd punten voor verbetering. En met die instelling gaan Johan en Sven van start. De mannen onderwerpen hun favoriete gameconcepten aan deze kritische maatstaf, waarbij er (zoals je inmiddels gewend bent) diverse uitstapjes worden gemaakt.

Naast de concepten (met verbeterpunten) van Johan en Sven, hebben ze hun luisteraars hetzelfde gevraagd. En daar werd volop gehoor aan gegeven.

Dit is wat er ontbreekt aan de gameconcepten van Johan, Sven en de luisteraars:

Allemaal dezelfde quest in RPG en MMO – Johan
Weinig orginaliteit in Point and Click Adventures – Sven
Te vaak van A naar B moeten lopen in RPG, MMO en Open world – Flozem
Tijd als ontbrekend mechanisme voor urgentie – Galious, Toejam en Jack Deejz
Weinig missie gebaseerde Space sims – Jack Deejz
Een steriele open wereld – Lessermagic
Overal in kunnen in een open wereld – Sven
Bewuste bottle necks in FPS – Johan

Huishoudelijk mededeling
Sven en Johan danken de luisteraars voor hun inbreng en uiteraard iedereen die geluisterd heeft naar deze aflevering. De huishoudelijke mededelingen worden behandeld, o.a. waar Praatje Podcast allemaal de vinden is.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*