Podcast #6: Games zijn eenheidsworst geworden

De definitie van eenheidsworst:
Eenheidsworst was een worst die een door de regering vastgestelde samenstelling en prijs kende in tijden waarin de grondstoffen schaars waren. In onder andere Duitsland en Nederland heeft er een eenheidsworst bestaan. Deze worsten stonden bekend om hun slechte kwaliteit.’ 

Zo beginnen games voor Sven en Johan ook steeds meer aan te voelen. Maar of dit terecht is, gaan de mannen ontdekken door weer eens stevig met elkaar in discussie te gaan.

Begeleid door vele uitstapjes en nostalgische gevoelens naar vroeger, nemen Sven en Johan je mee op hun zoektocht naar de zin en onzin van de volgende stelling:
‘Videogames lijken steeds meer op elkaar, het begint haast een eenheidsworst te worden.’

Informatie:
Host: Sven
Co-Host: Johan
Lengte aflevering: 1.43.06
Datum: 11 februari 2016

Deze aflevering kun je ook luisteren via:

Pro-tips:

00.00.21 Introductie
Sven kucht en Johan begint zich daardoor steeds zieker te voelen. Series, films en draken voeren de boventoon tijdens het bijpraten en Sven en Johan nemen een plakje eenheidsworst en geven hun oprechte mening over de smaak ervan.

Even bijpraten

00.00.53 Influenza
Sven is ziek geweest en voelde zich heel zielig. Gelukkig toont Johan interesse in de lijdensweg die Sven heeft moeten bewandelen om weer beter te worden. Maar gaandeweg het (tot in detail omschreven griep) verhaal van Sven begint Johan zich steeds zieker te voelen.

00.05.29 Het tijdperk van draken
Johan is nog steeds bezig met Dragon Age: Inquisition. Hij heeft er inmiddels 50 uur inzitten en is nog lang niet klaar. Wel begint het voor Johan steeds meer als werk aan te voelen. Dit komt mede door zijn dwangmatige verzameldrang. Toch houdt hij hoop en zal hij blijven strijden tot alle draken uitgeroeid zijn. De grote dierenvriend.

00.09.45 Maatpakken, piraten en zombie-moeheid
Suits is volgens Johan een ‘snappy’ serie. Wise guys voeren de boventoon en het kijkt gewoon lekker weg. Johan zit inmiddels in seizoen 3 en gaat met veel plezier verder kijken.

Daarnaast kijkt hij enorm uit naar het nieuwe seizoen van Black Sails. Sven heeft getracht een aflevering hiervan af te kijken. Maar binnen een half uur haakte zijn vrouw af en had ook Sven moeite gegrepen te worden door scheurbuik en ‘arrrrrr’.

Johan is zombie-moe en heeft een besluit genomen: Als het nieuwste seizoen van The Walking Dead niet het laatste seizoen is, stopt hij met kijken. Met een zombieblik kijkt Sven hem aan. Hoe kan dit? Sven krijgt maar geen genoeg van The Walking Dead. Het kijkt voor hem weg als een soapserie en zelfs als een aflevering over een zombie in ontkenningsfase gaat, blijft hij geboeid. Sven grijpt dit moment direct aan om de Tell Tale Game van de serie Johan aan te smeren. Maar of dat lukt……

00.18.24 One More Thing
Ergens is Johan toch geïntrigeerd door Apple. Hoe kan dat ook anders. Het beste bedrijf ter wereld maakt belofte na belofte waar en er zijn inmiddels ook al 2 films uitgekomen over de verlosser Steve Jobs. Johan heeft de beide films bekeken, maar de meest recente (met Michael Fassbender) kan volgens Johan echt niet door de beugel. Zo onlogisch en wankel als het Android-besturingssysteem scandeert hij. Nee, dan prefereert hij toch echt de eerste film met Ashton Kutcher. Sven houdt niet zo van dit soort films. Hij leest dan liever het boek waarop deze films gebaseerd zijn. Op z’n iPad, wel te verstaan.

00.23.43 Games zijn eenheidsworst geworden
Sven en Johan zijn beide vleeseters. Dus wagen de mannen zich aan een plakje eenheidsworst. Of ze de smaak kunnen waarderen valt sterk te betwijfelen. Toch blijkt gaande weg deze aflevering dat over smaak wel degelijk valt te twisten. Alle smaakpapillen in de aanslag, want deze worst wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Tomb Raider, Uncharted, Quantum Break, Assassins Creed het is allemaal één pot nat: Exploreren, klimmen, vechten, schieten, dekking zoeken.  Maar klopt dit beeld wel? Of is dit toch veel te ongenuanceerd?

Hoe was dit vroeger?
Vroeger was alles beter. Nee, waarschijnlijk is dat toch een te geromantiseerd beeld. Want zeg nou zelf, Bruce Lee op de Commodore was toch echt niet om aan te zien en de blurro-vision van de Nintendo 64 met een framerate die je er zelf bij moest verzinnen deed vooral een beroep op je inbeeldingsvermogen. Maar was er toen ook al sprake van eenheidsworst? Of: was er met name sprake van eenheidsworst? Johan en Sven zijn er niet helemaal uit. En daar begint de stelling te wankelen. Wellicht is niet alles zo zwart/wit. Wel zijn de beide mannen het er over eens dat hardware een beperkende factor is of dat het juist een (r)evolutie kan veroorzaken. En een beperking doet een beroep op innovatievermogen. Dat levert soms hele creatieve nieuwe gameconcepten op. Werkt dit eenheidsworst in de hand of voorkomt het juist dat er eenheidsworst ontstaat?

Triple A en Indie
Triple A oftewel de Hollywoodsaus in gameland. Iedereen wil weggeblazen worden, meegenomen op een wild en onvergetelijk avontuur. Maar zit je dan ook te wachten op deel 100 van Call of Duty of de jaarlijks terugkerende EA-game-diarree? Ook hier wringt de schoen. Het levert zelfs een angstbeeld op waarin men (en ook Sven en Johan) wellicht hunkeren naar eenheidsworst. Is dit een reëel beeld?

Sven denk dat indie wellicht de verlosser van de eenheidsworst kan zijn. Indie-ontwikkelaars zijn niet bang om te experimenteren en dat levert vaak hele frisse nieuwe games en concepten op. Hij noemt ‘Her Story’ als een succesvol voorbeeld.

Wat is eenheidsworst?
Sven en Johan gaan zich bezinnen op het begrip Eenheidsworst. Wanneer is er sprake van eenheidsworst? Er is maar keuze uit 2 titels in een genre, dus het is eenheidsworst, er is teveel van hetzelfde want iedereen doet elkaar na, dus het is eenheidsworst, of deel 40 van een franchise is net uitgekomen, dus het is eenheidsworst. Het wordt een steeds lastiger begrip. Eenheidsworst is als metafoor voor games alles behalve eenheidsworst.

The worst is yet to come
Terugkijkend op de discussie van deze aflevering en de stelling dat games steeds meer eenheidsworst zijn geworden, begint Sven steeds meer te twijfelen. Het blijkt te ongenuanceerd om dit te stellen. Langer stilstaan bij een game, komen de details tot leven. Dit levert toch een veel diverser beeld op dan dat een trailer of een hype doet vermoeden. Misschien is het ook maar net wat je er als gamer in wilt zien, of waar je naar op zoekt bent. Johan is het daar mee eens. Als hij eerlijk naar zichzelf kijkt, heeft hij ook steeds meer moeite om te gaan zoeken naar die nuances, maar hoopt hij zo nu en dan toch nog op een verrassing of openbaring in een game. Een mooi voorbeeld voor hem is het geluid in Dragon Age of de game-mechaniek in Mirror’s Edge.

01.36.55 Afsluiten
Sven en Johan danken de luisteraars voor hun inbreng en uiteraard iedereen die geluisterd heeft naar deze aflevering. De huishoudelijke mededelingen worden behandeld, o.a. waar Praatje Podcast allemaal de vinden is. Dat kun je hier ook nog eens teruglezen.

Verder wordt er gehint naar de volgende aflevering. Waarin er gezocht wordt naar muzikanten. Sven en Johan nodigen Frank Buschman weer eens uit om gezamenlijk te praten over zelf muziek maken. Alle drie gaan ze de challenge aan om zelf een stukje muziek mee te nemen. Dit vragen de mannen ook aan de luisteraars.

Sven zal in de volgende aflevering verder een prijs uitreiken aan die persoon die de mooiste/meest eigenwijze, of oprechte recensie achterlaat in iTunes. Mis deze kans niet!

De volgende aflevering verschijnt op dinsdag 5 april 2016

Readers Comments (4)

  1. Ja! Hallo! Ik zit op 25 minuut 30 en moet nu al ingrijpen. Ik hoor jullie Tomb Raider en Uncharted vergelijk met Hitman. RLY? Ik neem aan dat jullie Hitman wel eens gespeeld hebben, toch? Hitman is een puzzelgame. Een game waarbij je juist niet moet schieten, één doel moet omleggen en dat ongezien moet doen door van camouflage te wisselen en dingen uit te denken. Uncharted is springen, ontploffen en zeeën vol met tegenstanders neer MOET knallen. Ik ga nu verder luisteren, maar zal vast nog wel van mij laten horen. Dit kan niet hoor!

    • Allereerst bedankt voor je bevlogen reactie Mike, zo zien we het graag. Om je vraag nu alvast te beantwoorden (het komt ook terug in deze aflevering zodra je verder luistert): Ja, we hebben Hitman wel degelijk gespeeld. En we begrijpen (en delen daarin jouw omschrijving) het verschil tussen de franchises.
      We proberen echter een punt te maken welke later in de aflevering gemaakt zal worden.

      Veel luisterplezier verder en we hopen op meer scherpe observaties van jou als kenner.

  2. Jongens. Ik mis een beetje het AMIGA tijdperk. Broer? is dit bewust of heb je niet die fijne herinnering die ik had?

    • Hele fijne reacties zelfs! Was voor mij dan ook alles behalve eenheidsworst. Er gaat ook nog een aflevering komen over de Commodore Amiga. Dan zullen er tevens goede herinneringen worden gedeeld.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*